Oud Nieuwamsterdammers Ria en Jonge beleven 'Spitserleven-gevoel' op binnenvaart Laatste graanschip verlaat haven Veenoord

Geschreven door Wessel Berkhout Door Wessel Berkhout op 8 mei 2014

Oud Nieuwamsterdammers Ria en Jonge beleven 'Spitserleven-gevoel' op binnenvaart Laatste graanschip verlaat haven Veenoord
Wessel BerkhoutOud Nieuwamsterdammers Ria en Jonge beleven 'Spitserleven-gevoel' op binnenvaart Laatste graanschip verlaat haven Veenoord

VEENOORD- ​Daar waar de saneringswerkzaamheden aan de haven in Veenoord op volle gang zijn, daar voer afgelopen weekeinde het schip Athena, de laatste gerstvracht van Agrifirm naar zín afnemer. In dit geval een bierbrouwerij in Belgie.

Daar waar de saneringswerkzaamheden aan de haven in Veenoord op volle gang zijn, daar voer afgelopen weekeinde het schip Athena, de laatste gerstvracht van Agrifirm naar zín afnemer. In dit geval een bierbrouwerij in Belgie. Toevalligerwijs ook nog met een schip van tot voor enkele jaren geleden in Nieuw-Amsterdam woonachtige schippers. Ria Woltman en Jonge Bosman vervoerden jaren geleden een lustrum lang de Sinterklaas van het dorp met hun schip de Henderina. Ook Gerrit Veldman en z'n Vietnamese bruid Tao beleefden hun trouwdag op dat schip, dat merendeels lag afgemeerd voor de Zuiderkerk in het dorp.
Dit weekeinde waren Ria en Jonge op hun huidige binnenvaartschip op pad om deze vermoedelijk laatste lading brouwgerst vanuit Veenoord de wereld over te varen. De Agrifirm opslagloodsen zullen vermoedelijk niet meer gebruikt worden en de oogsten zullen in de toekomst voortaan rechtstreeks met vrachtwagens naar de verwerkende bedrijven in Kampen en verder vervoerd worden. Een aderlating voor het havengebruik in Veenoord, dat uitgerekend nu wordt uitgebaggerd, merkt Ria op. De 53-jarige schippersdochter moet er wel om lachen: 'Uitgerekend nou we de laatste lading vervoeren, gaan ze hier baggeren. Beetje laat mee'.

Wat Ria niet wist was dat het baggeren onderdeel is van de volledige sanering en het opknappen van het hele havengebied. Voor de voormalige bewoners van de Dommersweg (naast De Noordpool) was hun verhuizing naar het schip zo'n zes jaar geleden een welkome afwisseling van het wonen op het land. 'Ja, Jonge vloog tegen de muur omhoog. Wilde de wereld weer in en was natuurlijk al van kinds af aan met boten opgegroeid. Dan maar de binnenvaart op', vertelt Ria, die zichzelf schoolde tot metaaldraaister en daarin een goed lopende business had aan de Dommersweg. Voor haar was het dus zaak het 'groot vaarbewijs' te halen. Vroeger zou ze dat via overerving gratis hebben ontvangen als dochter van een schipper, nu moest ze flink in de boeken. Al had ze daar overigens totaal geen moeite mee. Want zowel het leren als het technische van het vak liggen haar goed. Nu staat ze ook af en toe achter het roer en zorgt ze dat alles aan boord van de 39 meter lange Athena soepeltjes verloopt. Het schip is gemaakt voor de internationale binnenvaart en meet net iets korter dan de Franse sluislengte van 40 meter. De Athena is bijna 6 meter breed en kan 339 ton vervoeren. Soms gaat de auto mee op het achterschip, al vindt Ria het ook geweldig om de steden waar ze aanmeren per fiets te verkennen. 'Ik noem het leven op ons schip 'het Spitserleven-gevoel'. Een mooie samentrekking van de soortnaam van ons schip, een Spitser, en die bekende reclameslogan van het goede leven. We vinden het heerlijk hier en genieten van de vrijheid'.
Uiteraard kent het leven aan boord van eens schip ook zín beperkingen in de vorm water-,stroom- en andere voorzieningen die je altijd op orde moet zien te maken. Ook zit je dag en nacht in een vrij kleine ruimte op elkaar. 'Maar alles went en de vrijheid die je er voor terug krijgt is enorm'.
De tocht naar Belgie mocht vijf dagen duren, vandaar dat ze even aanmeerden voor de brug bij Vugteveen, waar ze eerst rustig boodschappen gingen doen en kennissen aanspraken. Daarna was het kalmpjes aan doorvaren via het Twente-kanaal en de IJssel naar de Maas om zo af te zakken naar Belgie. 'En dan te bedenken dat we een hoeveelheid vracht vervoeren, waar dertien vrachtwagens voor nodig zouden zijn. Wat nou CO-2 uitstoot? Wij vervoeren pas milieubewust'.

Advertentie

1 Reacties

Gerard

8 feb 2015, 16:15

Heel leuk om te lezen en te weten.
Gerard Tinie's buurman

Meepraten? Plaats een reactie!

Dit artikel is meer dan 60 dagen oud. Er kunnen daarom geen reacties meer geplaatst worden.